Φτωχότερη είναι από χθες η ελληνική δισκογραφία καθώς έφυγε από τη ζωή, ο Τάκης Λαμπρόπουλος, ο «άρχων» της Columbia, όπως χαρακτηριστικά τον αποκαλούσαν.
Ο Τάκης Λαμπρόπουλος ανέλαβε τη διεύθυνση της δισκογραφικής εταιρείας μόλις στα 28 του χρόνια και έφερε στην ελληνική δισκογραφία μία ολόκληρη επανάσταση με πολλές καινοτομίες.
Προσκάλεσε, λοιπόν, στην εταιρία του σημαντικούς Έλληνες ποιητές, όπως τον Ελύτη, τον Σεφέρη, το Ρίτσο κ.α. Επίσης, έφερε νέους μουσικούς, όπως τους Μίκη Θεοδωράκη, Μάνο Χατζιδάκι, Σταύρο Ξαρχάκο και διόρισε τον Μανώλη Χιώτη συντονιστή και διευθυντή των ηχογραφήσεων ανακαλύπτοντας νέες φωνές όπως του Μανώλη Αγγελόπουλο, τη Βίκυς Μοσχολιού, του Στράτου Διονυσίου, του Νίκου Ξυλούρη, της Δήμητρας Γαλάνη, αλλά και διάσημους ηθοποιούς, όπως τον Δημήτρη Χορν, την Έλλη Λαμπέτη, την Αλίκη Βουγιουκλάκη, τη Μελίνα Μερκούρη.
Μία από τις σημαντικές καινοτομίες που έφερε, ήταν η αλλαγή στην αισθητική των εξώφυλλων στους δίσκους, καθιερώνοντας το εικαστικό εξώφυλλο με έργα μεγάλων ζωγράφων.
Ο Τάκης Λαμπρόπουλος γεννήθηκε το 1930 και ανέλαβε τα ηνία της δισκογραφικής εταιρίας το 1958 σε ηλικία 28 χρονών. Ήταν μέλος της γνωστής και ισχυρής επιχειρηματικής οικογένειας των Αδελφών Λαμπρόπουλων, έκανε πολύ σύντομα μια σειρά από τολμηρά καλλιτεχνικά, αλλά και επιχειρηματικά βήματα, που άλλαξαν την ιστορία του ελληνικού τραγουδιού.
Ο Τάκης Λαμπρόπουλος ήταν η ψυχή και η υπόσταση της Columbia, ο ενορχηστρωτής, παραγωγός και κύριος χρηματοδότης, ο άνθρωπος που στην ουσία ανέδειξε και παρήγαγε αυτό που λέμε έντεχνο τραγούδι, αναδεικνύοντας πλήθος καλλιτεχνών που διέπρεψαν και άφησαν το δικό τους στίγμα στο χώρο, μέσω της δικής του αρωγής. Όποιον και αν μπορεί να φανταστεί κανείς, τον ανέδειξε ο Λαμπρόπουλος. Από τον Χατζιδάκι, Θεοδωράκη, Ξαρχάκο, Τσιτσάνη, Κηλαηδόνη, Μούτση, Ζαμπέτα, ό,τι έκαναν ήταν από πίσω ο Λαμπρόπουλος. Αλλά και Ρίτσο και Ελύτη και Σεφέρη και Γκάτσο και Αναγνωστάκη και Χριστοδούλου και Παπαδόπουλο, τους πάντες. Με τον Λαμπρόπουλο και ο Καζαντζίδης, ο Κόκοτας, η Μοσχολιού, η Φαραντούρη, ο Γαβαλάς και η Ρία Κούρτη, ο Αγγελόπουλος, τη Γαλάνη, όλους μας, όποιον κι αν βάζει το μυαλό καθενός, τους ανέδειξε η Copumbia, δηλαδή ο Τάκης Λαμπρόπουλος. Ένας άνθρωπος που χωρίς αυτόν δεν θα είχαμε “Αξιον Εστί”, δεν θα είχαμε τίποτα απολύτως απ ότι γράφτηκε με χρυσές σελίδες.
Εάν υπάρχει κάτι παρήγορο, είναι ότι σε ανθρώπους με τέτοιο ειδικό βάρος, το μόνο που μπορεί να λείψει είναι η φυσική παρουσία. Γιατί κατά τα άλλα, πάντα θα παρίστανται μέσω της κολοσσιαίας χωρίς υπερβολή προσφοράς τους. Καλό ταξίδι Κύριε Τάκη.
Η συνέντευξη του Τάκη Β.Λαμπρόπουλου στον Φώτη Απέργη, που μεταδόθηκε από το Δεύτερο Πρόγραμμα της Ελληνικής Ραδιοφωνίας στις 23, 24, 25 Ιανουαρίου 2018.
Lefteris the builder.
Και κάπως έτσι έγινε το ξεκίνημα για τους περισσότερους...
Πολλά συγχαρητήρια στο νεαρό Λευτέρη για την άψογη παρουσίαση του κιτ στο κανάλι που διατηρεί στο YouTube.
Οι ερασιτεχνικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί (Ολόκληρο το βίντεο χωρίς διαφημίσεις)
Ένα μικρό αφιέρωμα στο Ερασιτεχνικό Ραδιόφωνο
Η έλευση του ραδιοφώνου στη ζωή των ανθρώπων εγκαινίασε μια μαγική εποχή. Ήδη, από τις αρχές του 20ου αιώνα και πριν την έναρξη της επίσημης ελληνικής ραδιοφωνίας οι παθιασμένοι λάτρεις του ραδιοφώνου κατασκεύαζαν «αυτοσχέδιους σταθμούς» σε απίθανα μέρη αποκτώντας φανατικούς ακροατές.
Στις αρχές της δεκαετίας του 60, με την εισβολή του ροκ και την απουσία τέτοιων ακουσμάτων από το επίσημο ελληνικό ραδιόφωνο ορισμένοι ανήσυχοι νέοι αναλαμβάνουν να καλύψουν αυτό το κενό. Καταλαμβάνουν ταράτσες, πλυσταριά, υπόγεια και λοιπούς ελεύθερους χώρους, ανακατεύονται με τα ηλεκτρονικά, ξεπατικώνουν σχέδια δημιουργίας ραδιοφωνικών σταθμών που βρίσκουν από τα αντίστοιχα περιοδικά της εποχής, και ορθώνουν περήφανα τις κεραίες τους. Πρόκειται για τη χρυσή εποχή των ερασιτεχνικών ραδιοφωνικών σταθμών με τους ραδιοερασιτέχνες να αποτελούν τους λαϊκούς ήρωες της γειτονιάς τους.
Στους χώρους αυτούς που έχουν χαρακτηριστεί ως «χώροι προσκυνήματος» συντελούνταν μια μυστηριακή μουσική επικοινωνία. Εκεί η «νεόφερτη» μουσική και τα νέα μουσικά πρότυπα γίνονταν ευρέως γνωστά ενώ παράλληλα εκκολάπτονταν μέσω των αφιερώσεων φλογερά φλερτ, γεννιούνταν βαθιές φιλίες αλλά και άτυποι ανταγωνισμοί μεταξύ των ραδιοερασιτεχνών για το ποιος σταθμός ακούγεται πιο μακριά ή έχει το μεγαλύτερο κοινό.
Από την άλλη, στα δύσκολα χρόνια της δικτατορίας, επιστρατεύονταν τα «πάντα αποτελεσματικά ραδιογωνιόμετρα» που εντόπιζαν τους ταραξίες της επιβαλλόμενης «κοινής ησυχίας» ξεκινώντας ένα αέναο κυνήγι μεταξύ των αστυνομικών και των «ραδιοφωνάκηδων» οι οποίοι μηχανεύονταν ευρηματικούς τρόπους διαφυγής. Το φαινόμενο δείχνει να γιγαντώνεται την στιγμή που κάποια ανήσυχα παιδιά δημιουργούν σταθμούς για να αμφισβητήσουν την υπάρχουσα κατάσταση πραγμάτων προετοιμάζοντας την ανατροπή της. Είναι τα παιδιά του Πολυτεχνείου αλλά και των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων της επαρχίας που αρθρώνουν την φωνή τους περήφανα και μαχητικά δίνοντας ζωή στο μετέπειτα ερασιτεχνικό «πολιτικό ραδιόφωνο» που ανθίζει στις αρχές του 80.
Οι ερασιτεχνικοί σταθμοί υπήρξαν πολλοί και διαφορετικοί ανταποκρινόμενοι σε όλα τα γούστα: Ροκ και λαϊκοί, σοβαροί και «νταλκαδιάρικοι», με διαφημίσεις ή χωρίς. Το μόνο σίγουρο είναι ότι διαμόρφωσαν συνειδήσεις και αποτέλεσαν μια βαλβίδα αποσυμπίεσης στο κοχλάζουσα νεολαιίστικη ελληνική κοινωνία. Σήμερα οι ήρωές τους παραμένουν αειθαλείς και ακμαίοι εκμυστηρευόμενοι ότι θα ήταν έτοιμοι «να αμαρτήσουν ξανά»
Οι πρωταγωνιστές των ερασιτεχνικών σταθμών μοιράζονται μαζί μας τις ενδιαφέρουσες ραδιοφωνικές ιστορίες τους. Μαζί μας θα βρίσκονται (με αλφαβητική σειρά) οι: Γιάννης Βαβλαδέλης (Ραδιοερασιτέχνης), Μάριος Blackman (Ραδιοφωνικός Παραγωγός), Θεόδωρος Δελαπόρτας («Charly», Πρώην Κατασκευαστής Ραδιοφωνικών Σταθμών), Πέτρος Εσκίογλου (Συνεργάτης Πανεπιστημίου Αθηνών), Χρήστος Κοκολιός (Ραδιοερασιτέχνης, Πρόεδρος Συλλόγου Ραδιοφωνίας ΑΜ), Κώστας Λογοθετίδης («Tequila», Ραδιοερασιτέχνης), Παναγιώτης Μαριολόπουλος «Κατεψυγμένα Ηλεκτρόνια», Αρχιτέκτων Μηχανικός), Βαγγέλης Ραπτόπουλος (Συγγραφέας), Ανδρέας Ρουμελιώτης (Δημοσιογράφος, Συγγραφέας), Δημήτρης Παπαχρήστος (Συγγραφέας), Γιώργος Πολυχρονίου (Μουσικός Παραγωγός), Δημήτρης Πρωτοπαπάς (Jeronimo Groovy), Γιώργος Χατζηδάκης (Συγγραφέας)
Σενάριο-σκηνοθεσία: Ηλιάνα Δανέζη
Διεύθυνση φωτογραφίας: Γιάννης Νέλσον Εσκίογλου
Μοντάζ: Δώρα Μασκλαβάνου
Ηχοληψία: Κώστας Κουτελιδάκης
Μίξη Ήχου: Δημήτρης Μυγιάκης
Διεύθυνση Παραγωγής: Τάσος Κορωνάκης
Αρχισυνταξία: Ηλιάνα Δανέζη Οργάνωση παραγωγής: Ήρα Μαγαλιού
Μουσική σήματος: Blaine L. Reininger Σχεδιασμός τίτλων αρχής / Motion Graphics: Κωνσταντίνα Στεφανοπούλου Εκτέλεση Παραγωγής: Μαρίνα Ευαγγέλου Δανέζη για τη Laika Productions
Ο Αγάθων Ιακωβίδης γεννήθηκε στον Ευαγγελισμό Λαγκαδά Θεσσαλονίκης το 1955. Οι γονείς του ήταν πρόσφυγες από τη Μικρασία, γι’ αυτό τα πρώτα τραγούδια που άκουγε ήταν μικρασιατικές μελωδίες. Άρχισε να ασχολείται με τη μουσική το 1971 και σταδιακά έμαθε μόνος του να παίζει σχεδόν όλα τα έγχορδα όργανα των ρεμπέτικων τραγουδιών, δηλαδή: κιθάρα, μπαγλαμά, ούτι, μπουζούκι, τζουρά, μάντολα, μαντολίνο.
Το 1973 έκανε την πρώτη επαγγελματική του εμφάνιση σε μπουάτ της Θεσσαλονίκης. Αμέσως συνειδητοποίησε πως η μουσική που τον εκφράζει και του ταιριάζει είναι η ρεμπέτικη και αφιερώνεται σε αυτήν αποκλειστικά. Κατέχει πολλούς σπάνιους δίσκους γραμμοφώνου με ρεμπέτικα τραγούδια, και αξιοποιεί τη συλλογή του σε ραδιοφωνικές μουσικές εκπομπές.
Το 1977 δημιουργεί το «Ρεμπέτικο Συγκρότημα Θεσσαλονίκης», με το οποίο παίζει σε μαγαζιά, κάνει συναυλίες και ηχογραφεί δύο δίσκους. Το 1981 αποφασίζει να μεταβεί στην Αθήνα. Συνεργάζεται με γνωστούς τεχνίτες της λαϊκής μουσικής. Κώστας Παπαδόπουλος, Γιώργος Κόρος, Βασίλης Σούκας, Λάζαρος Κουταλίδης, Νίκος Φιλιππίδης και Νίκος Χατζόπουλος είναι κάποιοι από αυτούς. Γίνεται όλο και πιο γνωστός και κάνει συναυλίες σε όλη την Ελλάδα, αλλά και στο εξωτερικό, σε Ευρώπη και ΗΠΑ. Από το 1987 ζει και εργάζεται στη Θεσσαλονίκη.
Η δισκογραφία του αφορά αποκλειστικά στο ρεμπέτικο. Έχει ερμηνεύσει πολλά δημοφιλή ρεμπέτικα αλλά και παλιά, άγνωστα τραγούδια που έχει ανασύρει από το πλούσιο αρχειακό υλικό που κατέχει.
Το 2013, ο Αγάθωνας εκπροσώπησε μαζί με τους «Koza Mostra», την Ελλάδα στο διαγωνισμό της Eurovision, με το βαλκανικού στιλ άσμα «Alcohol is free», κατακτώντας, μάλιστα, την 6η θέση!
Έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 65 ετών στις 5-08-2020.
ΠΑΓΓΑΙΟ. Κέντρο Εκπομπής της ΕΡΤ. Η λεηλασία του εξοπλισμού.
Δεν υπήρχε καμία μέριμνα για την προστασία της περιουσίας της ΕΡΤ.
Κατόπιν καταγγελίας Καβαλιώτη προς τον Εισαγγελέα Καβάλας, με την οποία ενημέρωσε για την λεηλασία του σταθμού αναμετάδοσης της ΕΡΤ στο Κέντρο Εκπομπής Παγγαίου. Το σύνολο των εγκαταστάσεων αφέθηκε στην τύχη τους, με συνέπεια να τον λεηλατήσουν οι γνωστοί πλιατσικολόγοι, έμποροι μετάλλων που λυμαίνονται τα τελευταία χρόνια κάθε μέταλλο που έχει αξία. Πολλές φορές στο αστυνομικό δελτίο αναφέρονται περιστατικά κλοπών εξοπλισμού και μεταλλικών αντικειμένων με συνήθη θύματα την ΔΕΗ ή αγροτικές εγκαταστάσεις, όπου αφαιρούν συνήθως μετασχηματιστές, καλώδια και φωτιστικά σώματα. Πριν μερικά χρόνια κάτι ανάλογο είχε συμβεί και στην Εγνατία οδό, από τον κόμβο του Αγ. Ανδρέα μέχρι την Καβάλα, όπου δεν υπήρχε φωτισμό γιατί είχαν κλαπεί τα καλώδια από τα φωτιστικά σώματα.
Στην περίπτωση όμως του σταθμού Εκπομπής της ΕΡΤ στο Παγγαίο τα πράγματα είναι πολύ διαφορετικά και θα πρέπει να αναζητηθούν ευθύνες. Η πρόσβαση στην κορυφή Μάτι, την πιο ψηλή κορυφή του Παγγαίου, στην οποία υπάρχει η εγκατάσταση, γίνεται από ένα και μοναδικό δρόμο, αυτό σημαίνει ότι αν είχε τοποθετηθεί ένας απλός συναγερμός, θα μπορούσαν να είχαν συλληφθεί οι δράστες καθώς θα μεσολαβούσε πάνω από μια ώρα μέχρι να κατέβουν στο Ακροβούνι. Η συγκεκριμένη αμέλεια όμως δεν είναι το μόνο πρόβλημα σε αυτή την περίπτωση, το δεύτερο και σημαντικό είναι ότι δεν υπήρξε καμία καταγγελία του περιστατικού από την ΕΡΤ, που είναι η άμεσα θιγόμενη προς την αστυνομία και τις εισαγγελικές αρχές.
Πως φτάσαμε στο κλείσιμο.
Ας πάρουμε όμως τα γεγονότα με τη σειρά έτσι όπως εξελίχθηκαν. Την Τρίτη 11 Ιουνίου του 2013 η ΕΡΤ θα σιγήσει, λίγο πριν τα μεσάνυχτα, έπεσε το γνωστό «μαύρο», τόσο στα τηλεοπτικά κανάλια της όσο και στα ραδιόφωνα της. Πριν από ακριβώς 5 χρόνια έγινε αυτό που κανείς δεν περίμενε. Λίγες εβδομάδες μετά στις 26 Ιουλίου, με το νόμο 4173 ιδρύεται η Νέα Ελληνική Ραδιοφωνία, Ίντερνετ και Τηλεόραση (ΝΕΡΙΤ) που είναι το υποκατάστατο της (υπό εκκαθάριση) ΕΡΤ Α.Ε. οπότε ξεκινούν και πάλι οι εκπομπές. Λόγω των περικοπών υπάρχει πρόβλημα στα ανταλλακτικά και στις μετακινήσεις των τεχνικών. Από τα πρώτα θύματα αυτής της κατάστασης είναι και ο σταθμός εκπομπής του Παγγαίου.
Λίγο μετά σταματάει η εκπομπή από το Παγγαίο και αρχές του 2014 αρχίζει και πάλι να εκπέμπει εκ νέου το κέντρο εκπομπής της “Δημόσιας Ραδιοτηλεόρασης”, το το οποίο είχε υποστεί σημαντικές ζημιές από κεραυνό τον περασμένο Ιούνιο, λίγες ημέρες μετά το κλείσιμο της ΕΡΤ. Ο κεραυνός κατέστρεψε σημαντικό ηλεκτρολογικό και ηλεκτρονικό εξοπλισμό, ενώ απαιτήθηκε στην συνέχεια δαπάνη δεκάδων χιλιάδων ευρώ, για να μπορέσει να λειτουργήσει. Από το Παγγαίο γινόταν η εκπομπή των δυο προγραμμάτων της Δημόσιας Ραδιοφωνίας καθώς και τον τηλεοπτικό σταθμό, προς τους νομούς Καβάλας, Σερρών, Χαλκιδικής και Ανατολικής Θεσσαλονίκης.
Τελικά στις 25 Οκτωβρίου του 2014 τίθεται εκτός λειτουργίας το Κέντρο Εκπομπής Παγγαίου. Το γεγονός οφείλεται στις κακές καιρικές συνθήκες, οι οποίες είχαν σαν αποτέλεσμα τη διακοπή της ηλεκτροδότησης στην παροχή μέσης τάσης. Παράλληλα, ο δρόμος από το χιονοδρομικό του Παγγαίου προς τις κεραίες παρασύρθηκε λόγω των ισχυρών βροχοπτώσεων, με αποτέλεσμα να μην είναι δυνατή η πρόσβαση στους τεχνικούς της ραδιοφωνίας. Ο σταθμός διέθετε γεννήτρια η οποία ένα χρόνο πριν είχε πάθει βλάβη, χωρίς να γίνει καμία επισκευή και επιπλέον δεν υπήρχε και πετρέλαιο για να τεθεί σε λειτουργία. Το κενό το καλύπτουν το Κέντρο Εκπομπής Θάσου και Κορύλοφου στη Δράμα. Αξίζει να σημειώσουμε ότι σύμφωνα με τον προγραμματισμό της ΕΡΤ επρόκειτο να κλείσει το Κέντρο Εκπομπής του Παγγαίου από το Σεπτέμβριο του 2013, λόγω του πολύ υψηλού κόστους λειτουργίας και συντήρησης. Κάτι που δεν έγινε, αλλά θα γίνει εκ των πραγμάτων τον Οκτώβριο του 2014, οριστικά και πιθανότατα αμετάκλητα.
Βέβαια από την σχετική διαδικτυακή πύλη keraies.eett.gr προκύπτει ότι για τη θέση “ΕΓΚΑΤΑΣΤΑΣΕΙΣ ΕΡΤ ΠΑΓΓΑΙΟΥ” στον Δήμο Παγγαίου Περιφέρειας Ανατ. Μακεδονίας και Θράκης έχει κατατεθεί από τον ραδιοφωνικό σταθμό με την επωνυμία ΕΡΤ ΑΕ δήλωση κεραιοσυστημάτων ραδιοφωνικού σταθμού (Αριθ. Πρωτ. ΣΗΛΥΑ 13052/07-10-2015).
Εξοπλισμός εκατομμυρίων ευρώ.
Ειδικοί της Ραδιοφωνίας διαβεβαίωναν ότι με βάση όλα τα προηγούμενα που έχουμε αναφέρει, ένας σταθμός εκπομπής στο Παγγαίο δεν είναι μια συμφέρουσα λύση για την ΕΡΤ και θα δαπανηθούν πάρα πολλά χρήματα για ελάχιστο αποτέλεσμα. Κόστος που θα ανέβει ακόμη ψηλότερα μετά την λεηλασία σημαντικού μέρους του εξοπλισμού. Όπως δήλωσαν χαρακτηριστικά, γνώστες του θέματος, η τεχνολογία έχει εξελιχθεί σημαντικά και προσφέρονται καλύτερες λύσεις από άλλα σημεία της Ανατολικής Μακεδονίας, τα οποία και είναι και πιο συμφέρουσες από οικονομικής άποψης. Ως εκ τούτου μια δαπάνη πολλών εκατομμυρίων από την ΕΡΤ – πράγμα απίθανο με τα σημερινά δεδομένα – στο Παγγαίο, δεν προσφέρει πολλά, εκτός βέβαια και αν η συγκεκριμένη αίτηση κατατέθηκε για να δεσμεύσει το σημείο εκπομπής για μελλοντική χρήση.
Ωστόσο, αν υπήρχε ενδιαφέρον από κάποιο τοπικό φορέα για παράδειγμα την Περιφέρεια ΑΜΘ θα μπορούσαν οι συγκεκριμένες εγκαταστάσεις, αφού καθαριστούν και εκποιηθεί ότι έχει απομείνει από τον εξοπλισμό της ΕΡΤ, να αξιοποιηθούν για άλλες χρήσεις, αρκεί βέβαια να λυθεί και το θέμα που υπάρχει με την πολύ κακή κατάσταση του οδοστρώματος προς τις κορυφές του Παγγαίου και φυσικά του τελευταίου τμήματος από την κοιλάδα του Ορφέα και μέχρι την Κορυφή Μάτι που είναι ένας κακοτράχαλος χωματόδρομος.
Αδιαφόρησε η ΕΡΤ για την περιουσία της.
Τώρα όσον αφορά τον λεηλατημένο εξοπλισμό, όπως προαναφέραμε ένα χρόνο πριν τη οριστική παύση εκπομπής, είχαν δαπανηθεί δεκάδες χιλιάδες ευρώ, για τις επισκευές. Ο εξοπλισμός, το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του 1960 ήταν απαρχαιωμένος, ωστόσο αντί να αφεθεί να λεηλατηθεί από τους άρπαγες μεταλλικών αντικειμένων θα μπορούσε να εκποιηθεί από την ΕΡΤ και να υπάρχει ένα έσοδο για το δημόσιο ταμείο. Όπως υποστηρίζουν στελέχη της ΕΡΤ που θέλουν να κρατήσουν την ανωνυμία τους, αν και «γερασμένος» ο συγκεκριμένος εξοπλισμός, αν είχε καταγραφεί και είχε κοστολογηθεί θα προέκυπτε ένα έσοδο ύψους μερικών εκατομμυρίων ευρώ.
Δυστυχώς κανείς δεν φρόντισε το 2014 να ασφαλίσει το χώρο, να φυλαχτεί με ένα συναγερμό και στην πορεία να εκποιηθεί. Το άξιο λόγου είναι φυσικά το γεγονός ότι κανείς από την ΕΡΤ ακόμη και μετά την επαναλειτουργίας της, στην πρότερη μορφή, από το 2015 και μετά, δεν φρόντισε να καταγγείλει το γεγονός στις αρχές, οπότε τα πάντα αποσιωπήθηκαν μέχρι που το έπραξε ένας συμπολίτης μας που πληγώθηκε από την εικόνα που αντίκρισε, όταν επισκέφθηκε το χώρο. Παρατηρώντας την σημερινή εικόνα του χώρου, εκείνο που κάνει εντύπωση είναι ότι οι δράστες δεν σήκωσαν οτιδήποτε μεταλλικό, όπως συμβαίνει σε ανάλογες περιπτώσεις, αλλά πήραν συγκεκριμένα μηχανήματα, λες και ήξεραν τι αξίζει σαν μηχάνημα και τι είναι παλιοσίδερα!!! Ίσως να μην ήταν τυχαίοι πλιατσικολόγοι, αλλά με γνώσεις!!!
Νέα Μάλγαρα Θεσσαλονίκης. Και η λεηλασία στους πομπούς μεσαίων κυμάτων της ΕΡΤ συνεχίζεται....
Αντικείμενο πολλαπλών διαρρήξεων και λεηλασίας έγινε το αφύλακτο κέντρο εκπομπής μεσαίων κυμάτων της ΕΡΤ στα Νέα Μάλγαρα της Περιφερειακής Ενότητας Θεσσαλονίκης. Σύμφωνα με πληροφορίες στο κέντρο εκπομπής που βρίσκεται στο Δήμο Δέλτα εισήλθαν το τελευταίο χρόνο τουλάχιστον τέσσερις φορές άγνωστοι, οι οποίοι αφαίρεσαν μεγάλες ποσότητες μεταλλικών εξαρτημάτων. Το ακριβές μέγεθος της καταστροφής δεν είναι γνωστό, ωστόσο φαίνεται να έχουν καταστραφεί το σύστημα προσαρμογής της κεραίας καθώς και τουλάχιστον ένας από τους δύο πομπούς μεσαίων κυμάτων που φιλοξενούνταν εκεί, καθώς και καλώδια υψηλής τάσης.
Το κέντρο εκπομπής μεσαίων κυμάτων στα Μάλγαρα στέγαζε τους αναμεταδότες μεσαίων του 9,58 της ΕΡΤ3 στους 1179 KHz και της ΕΡΑ Σπορ στους 792 KHz. Και οι δύο αναμεταδότες βρίσκονταν σε λειτουργία μέχρι το «μαύρο» στην ΕΡΤ τον Ιούνιο του 2013, παρότι ο πομπός της ΕΡΤ3 αντιμετώπιζε ήδη κάποια προβλήματα λειτουργίας και εξέπεμπε με χαμηλή ισχύ. Στη συνέχεια τέθηκαν εκτός λειτουργίας και καθώς έληξαν οι συμβάσεις με τις υπηρεσίες φύλαξης, το κέντρο εκπομπής αφέθηκε αφύλακτο, ενώ ατύπως χρέη «επιστάτη» εκτελούσε ένας βοσκός που χρησιμοποιούσε της παρακείμενες εκτάσεις. Παρά την επαναλειτουργία της ΕΡΤ το 2015, το κέντρο εκπομπής παρέμεινε για άγνωστο λόγο εκτός λειτουργίας και χωρίς φύλαξη τα τελευταία 5 χρόνια. Ο προαναφερθείς βοσκός φέρεται να ενημέρωσε πριν από μερικούς μήνες την τεχνική υπηρεσία της ΕΡΤ για το τι συνέβη. Ενδεχομένως η σημερινή διοίκηση να θεωρούσε το εν λόγω κέντρο εκπομπής «μη χρηστικό».
Το κέντρο εκπομπής των Μαλγάρων είναι το τρίτο κατά σειρά κέντρο εκπομπής μεσαίων κυμάτων της ΕΡΤ που περνάει σε οριστική αχρηστία μετά από διάρρηξη και κλοπή, μετά τα κέντρα εκπομπής της Ρόδου και των Μεγάρων που λεηλατήθηκαν την περίοδο που ήταν κλειστή η ΕΡΤ.
Το κέντρο εκπομπής διαθέτει μια κεραία ύψους 86 μέτρων η οποία εξυπηρετούσε ταυτόχρονα και τους δύο υπάρχοντες πομπούς. Ο παλαιότερος από τους δύο πομπούς, αυτός που χρησιμοποιούνταν από τον 9,58 της ΕΡΤ3, ήταν ο ιστορικός πομπός της ΥΕΝΕΔ που εγκαταστάθηκε εκεί το 1973. Ο πομπός μάρκας Gates είχε ισχύ 50KW όταν ξεκίνησε τη λειτουργία του. Διέθετε σύστημα μικτής ψύξης με αέρα και νερό και διαμόρφωση ανόδου, καθώς και σύστημα αυτοματισμού και προστασίας που ήταν πρωτοποριακό για την εποχή του. Ο νεότερος πομπός ήταν ισχύος 10KW, μάρκας Harris, και τοποθετήθηκε περί το 2003, λίγο πριν τους Ολυμπιακούς αγώνες, προκειμένου να είναι εφικτή η λήψη της ΕΡΑ Σπορ μέσω μεσαίων σε όλη τη Βόρεια Ελλάδα (η Νότια Ελλάδα καλύπτονταν από τον πομπό των Μεγάρων στους 981 KHz). Η συχνότητα αυτή μέχρι πρότινος ανήκε στη Φωνή της Αμερικής που εξέπεμπε από την περιοχή της Καβάλας, αλλά χρησιμοποιούνταν και για την αναμετάδοση στα μεσαία της ΕΡΑ5, και με βάση την αρχική συμφωνία, μετά την αποχώρηση της Φωνής της Αμερικής παραχωρήθηκε στην ΕΡΤ. Το κέντρο εκπομπής αποπειράθηκε να κλείσει την περίοδο των περικοπών επί υπουργίας Ηλία Μόσιαλου, ωστόσο τέθηκε και πάλι σε λειτουργία το 2012 λόγω της εμβέλειάς του.
Στα κέντρα εκπομπής που λεηλατήθηκαν, να προστεθεί και εκείνο του Παγγαίου, όπου μετά την εγκατάλειψη του τον Νοέμβριο του 2015 από την ΕΡΤ, δεν άφησαν τίποτα όρθιο κάποιοι που εισέβαλλαν σ' αυτό. Είχε μέσα τρεις αναλογικούς πομπούς τηλεόρασης και τέσσερεις πομπούς FM σχετικά νέας τεχνολογίας. Ήταν από τα ιστορικότερα κέντρα εκπομπής της ΕΡΤ καθώς ειχε ξεκινήσει την λειτουργία του το 1971.
Για το κέντρο εκπομπής στο Παγγαίο θα επανέλθουμε με νέα δημοσίευση και πλούσιο φωτορεπορτάζ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι με την απώλεια αυτού του κέντρου εκπομπής, η περιοχή της Θεσσαλονίκης και της Μακεδονίας παραμένει χωρίς κανέναν δημόσιο ραδιοφωνικό σταθμό στα μεσαία, τη στιγμή που κυριαρχούν οι ραδιοφωνικές εκπομπές από τις γειτονικές χώρες. Ο πλησιέστερος σταθμός της ΕΡΤ στα μεσαία είναι αυτός της Κομοτηνής όπου το τελευταίο διάστημα είναι εκτός λειτουργίας. Στα μεσαία παραμένουν αρκετοί ερασιτεχνικοί ραδιοφωνικοί σταθμοί.
Το κέντρο δικτύων της ΕΡΤ, καθώς και τα γραφεία τύπου Αθήνας και Θεσσαλονίκης δεν θέλησαν να δώσουν κάποια απάντηση ή κάποιο σχολιασμό για το περιστατικό.
ΠΗΓΗ: radiofono.gr